Svar på kommentar

Jag såg att jag fått en kommentar, och den tänkte jag svara på. Här är kommentaren från Carro:

Hejsan "jenny". Jag såg din kommentar i Kenzas blogg och kände mig tvungen att kommentera. Alltså jag ska inte heller rösta på SD, jag kommer rösta på ett parti i Alliansen. Men du måste ju förstå ändå, SD är INTE rasister, dom vill bara behålla Sverige svenskt. Vilket inte är så jävla konstigt egentligen, eller!?

Tänk till exempel hur mycket pengar vi skulle spara!! På att inte bygga en massa moskéer (nu va de ett ganska klent exempel men förhoppningsvis förstår du vart jag vill komma) mm överallt te.x, att istället lägga dom pengarna på skola och sjukvård som vi verkligen behöver.

Och det var snack förut om att vi inte skulle få sjunga nationalsången i svenska skolor för att de va rasistiskt. Jag menar hallå? Vi är i Sverige, då måste man väl för fan få sjunga sin egen nationalsång? eller gå runt med en Sverige tröja utan att av vissa bli kallad rasist? bli kallad rasist i Sverige när man är svensk för att man går runt med en sverige tröja? Börjar du inte seriöst undra då vart världen är påväg!?
Det är en jävligt stor skillnad mellan att älska sitt land och att vara rasist (rasist=ha emot ett speciellt folkslag. Vilket jag förmodar att du inte visste med tanke på ditt uttalande).
Och jag anser att är man född i Sverige, vare sig man man är vit, gul mörkhyad eller något annat, så ÄR MAN SVENSK!
Jag tycket att det är så jävla synd med folk som inte förstår de här och utsätter rasism mot sig själva!!! För de är precis vad VISSA människor gör, dom skapar rasismen mot sig själva!

Och sen undrar jag även, på vilken grund kan du säga att Sverigedemokraterna är rasister!?

Väldigt intressant att få svar på!

Svar: Först kan jag säga att jag inte riktigt kommer ihåg hur jag uttryckte mig i Kenzas blogg men uppenbarligen sa jag att jag tycker att SD är rasister. Du Carro, verkar tycka att det är helt fel och självklart ska alla få ha en egen åsikt. Ett parti som SD ska få finnas men jag hoppas verkligen att de inte kommer med i riksdagen och är jätteglad att du inte tänker rösta på dem :) Ska försöka svara kortfattat så att det inte blir världshistoriens längsta inlägg, hehe.
Jag älskar Sverige och tycker att Sverige ska vara svenskt. Man ska kunna vara stolt över att vara svensk utan att bli kallad rasist. Klart att man undrar vart världen är på väg ibland, kanske alltför ofta till och med. Det är ju helt sjukt att man inte ska kunna visa sin kärlek till Sverige utan att folk blir upprörda. Det är helt rätt som du säger att det är stor skillnad mellan att älska sitt land och att vara rasist. Jag vill som sagt behålla Sverige svensk men tycker inte att det betyder att en sk "grupp" ska åsidosättas. Jag skulle inte vara en lika stolt svensk om SD kom med i riksdagen...
Jag vet faktiskt att en rasist är någon som har något emot ett speciellt folkslag och det är det jag grundar mitt uttalande på! Jag vet inte om du sett SD:s valfilm 2010 men jag tycker att den tydligt visar att partiet vi talar om är emot invandrare. Jag tycker att den tydligt förmedlar att vi borde välja ett Sverige där vi ska behandla människor olika. Jag kan helt öppet säga att jag inte läst mycket om SD och att jag kanske borde göra det, men jag är ganska säker på att min åsikt kommer vara densamma efteråt.
Det är en sak jag inte förstår med din kommentar och det är att du säger att du tycker att du tycker att alla som är födda i Sverige oberoende hudfärg, är svenskar. Samtidigt tycker du då inte att man ska behandla alla lika eftersom att de som pga sin religion behöver moskéer ska åsidosättas? Och hur ska vi göra med de som inte är födda i Sverige? Ser du dem som parasiter som lever på de pengar som vi behöver för att "ta hand om oss själva"? Jag tror inte att det är något parti som planerar sin budget så att skola och sjukvård tar skada. Det är väl ingen som vill det egentligen men det gäller att hitta en balans. Det finns ju inte hur mycket pengar som helst.
Sverige ska vara ett land som tar hand om alla, det är i alla fall vad jag önskar. Ingen grupp ska frysas ut. Vi ska värna om pensionärerna, vi ska värna om skolbarnen, om invandrarna osv. Vi ska värna om alla!
Jag tycker inte att SD är ett parti som för gott med sig. Jag är inte ensam om den åsikten och jag hoppas att du respekterar min åsikt så som jag respekterar din.
Det var inte lätt att svara kortfattat som du ser och det är möjligt att jag inte fick med allt jag ville för att ge ett så bra svar som möjligt, men det får räcka såhär.

Kommentarer
Postat av: Carro

Du kan ju inte skaffa dig en egen åsikt om vad ett parti står för som redan står för något :S Alla får absolut ha sin egen åsikt. I Sverige ”har vi” Yttrandefrihet. Så du får absolut ha åsikter om Sverigedemokraterna som parti, men du kan ju inte bara hitta på från ingestans att dom står för nått dom inte gör. Då blire ju ganska fel eller hur!



Alltså jag orkar verkligen inte ta den här diskutionen. Jag tycker att du ska läsa på jävligt mycket mer om SD innan du överhuvudtaget uttalar dig om dom. Du kan inte utgå ifrån EN REKLAMFILM och sen tro att du fattar vad hela partiet står för. Så snälla, läs igenom och ta reda på fakta innan du sitter och uttalar dig med luft.



”På att inte bygga en massa moskéer (nu va de ett ganska klent exempel men förhoppningsvis förstår du vart jag vill komma) mm överallt te.x, att istället lägga dom pengarna på skola och sjukvård som vi verkligen behöver.” – skrev jag. Men tydligen så förstod du inte..

Ja jag anser faktiskt inte att vi behöver göra så mycket som vi gör. Vi behöver faktiskt pengarna till andra saker i vårat land. Vilken hudfärg man än har, så har vi alla i Sverige rätt till skola, sjukvård, ålderomsorg, psykvård m.m. Och vi behöver satsa på dom grejerna i första hand innan vi lägger massa pengar på en religon som faktiskt inte ens är Svensk. Och hur mycket gör vi inte när alla dessa galor är hela tiden. Vi skaffar fadderbarn, vi skickar in massa pengar, vi stödjer hit och dit, vi gör allt möjligt. Vi gör jävligt mycket, och tyvär så blir det vi själva som får ta den smällen sen. Jag tycker allvarligt talat att de har gått för långt.

Och skulle vi komma till ett annat land, te.x Saudi Arabien, då skulle vi va TVUGNA att gå omkring med slöja, burka eller hiyab, vi skulle vara TVUGNA att gå med en man för att inte bli bortgift/bortrövad eller liknande och mycket mycket mer. Vi måste anpassa oss efter deras regler, villkor och religion. Men här är allt okej och dubbelmoralen själv. I klassrummet, varför ska folk få ha slöja men inte keps!? Här I Sverige så tycker jag faktiskt att folk ska anpassa sig efter våran religion, våra villkor och våra regler också. Hedersmord tillexempel, det är STRÄNGT förbjudet i Sverige. Men de förekommer ändå. Du kan ju läsa mellan raderna och tänka lite själv!

Jag är verkligen inte rasist. Och jag har vänner som är thailändare, mörkhyade, vita, födda i Sverige och inte födda i Sverige jag älskar dom alla och jag tänker inte ens på om dom är Svenska eller inte, mörka eller vita. Däremot så tycker jag att vissa grejer, bl.a de jag har nämnt över, är extremt fel.



När jag pratar om det här, och säger att vi i Sverige ska ha bättre sjukvård m.m så pratar jag självklart om ALLA i Sverige, jag vill bara att vi ska prioritera rätt och att i Sverige så är det inte rasistiskt att sjunga nationalsången, alla svenska medborgare ska sjunga nationalsången, varesig vilken hudfärg eller vilket ursprung man har. Är man svensk medborgare så ska man förhålla sig till den svenska kulturen. Det är allt jag vill få fram. Alla får tycka som dom vill, såhär tycker jag!



Kul att du hittade ett par klackar som du gillade btw! :) Hare gött!

2010-09-19 @ 20:46:09
Postat av: Jenny svarar

Klart att jag inte bygger mina åsikter på en reklamfilm, jag tog den bara som ett exempel...

Om du tycker att jag har så väldigt fel när jag säger att SD är rasistiska, se dig om och hör vad som sas igårkväll på valvakorna etc. Jag tror att partiledarna har läst på om SD innan de uttalar sig.

Att inte få ha keps i klassrummet är väldigt konstigt tycker jag, men att säga åt någon att ta av sig sin keps och att ta av sig sin slöja är två helt olika saker. Vad jag vet har inte kepsen någon religiös innebörd :P

Jag orkar inte "försvara" mig mer. Det enda jag egentligen har att säga är att jag tycker att det är jättetråkigt att SD kom in i riksdagen.

Ha det bra du med :)

2010-09-20 @ 11:13:37
URL: http://jennystefan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0