Vaccin #1 - Vaccination mot tuberkulos (BCG-vaccination)

Nu har jag tagit mitt första vaccin och det var mot tbc. Sprutan kändes ingenting.
Jag tycker jag det är märkligt att jag inte gått runt och oroat mig för sprutan. Jag är inte spruträdd, men det är ju obehagligt när de ska köra in en längre nål i huden. Något jag helst undviker.
Jag var faktiskt glad över att jag skulle få vaccinera mig. Gjorde ju ett ppd-test i måndags som jag skulle avläsa idag för att se om jag hade vaccinerat mig mot tcb. Jag var orolig för att testet skulle visa på att jag hade vaccinerat mig, även fast jag är helt säker på att jag aldrig gjort det.

Efter 4-6 veckor får man en rodnad där man vaccinerat sig och när det försvunnit får man ett litet ärr. Om man är känslig för vaccinet blir rodnaden större och kan bilda ett litet sår. Det är såret kan i vissa fall, dock väldigt sällan, vara sig. När jag var där i måndags och pratade med Terese, som förövrigt är jättesnäll, så sa hon att det kan bli värsta varbölden som inte läker på typ ett år. Jag får hoppas att jag har tur och slipper det.

Nu ska jag hänga in alla kläder i garderoben. Snyggt ska det bli!


Kommentarer
Postat av: celineee ♥

läskigt :S

2009-06-11 @ 18:36:45
URL: http://celinegustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0