Diabeteskursen

Förra veckan var en riktigt bra vecka. När jag flyttade över till Södersjukhusets vuxenenhet för diabetes så blev jag erbjuden att gå en typ 1 kurs (jag har diabetes typ 1, sen finns det en typ 2 också som förut kallades åldersdiabetes men nu kan man inte kalla dessa två typer för ungdoms- och åldersdiabetes eftersom att en äldre människa kan få typ 1 och typ 2 kryper ner i åldrarna).

Jag var väldigt fundersam till hur de skulle lyckas fylla fyra dagar 9-16 med saker som var intressanta, för när man haft diabetes länge, 8 år för min del, så känns det ju som att man vet det mesta. Iallafall det som är nödvändigt, hehe. Men vet ni vad? Det blev jättebra och jag tänkte inte en enda gång att det var onödig information, alla föreläsningar kändes väl planerade. Även om mycket var saker som jag kände igen, saker som jag vet, så var det skönt att få en uppdatering. Saker och ting har en förmåga att hamna lite för långt bak i skallen när man inte hört det på ett tag, om vi säger så ;) Dessutom fick jag ju träffa 10 st andra diabetiker och det var roligt :)

En annan sak, det allra bästa med hela veckan, var att jag fick mycket tid med sköterska och läkare. De tog sig verkligen tid och det kändes jättebra. De hade ronder där de pratade om just mig och min värden. Under veckan ingick att jag skulle ta mitt blodsocker 7 gånger/dag. När jag sen träffade läkaren hade de koll på mina blodsockervärden och kunde göra justeringar i min behandling.

Hade lugnt kunna vara där den här veckan också, hihi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0