Bitter

Imorgon är det ju dags för att hålla tal igen, det första talet jag håller på retoriken.

Jag minns det som att det var igår, vår lärare delade in oss i par och vi fick en lapp med ett ämne på. Om detta ämne skulle vi sammarbeta och skriva en inledning. Jag och Tilde fick ordet POLITIK (!). Men det var ganska lätt att skriva en inledning. Det var på nästa lektion som det blev svårt, vi fick reda på att vi skulle skriva ett helt tal om det här ämnet som vi fått. VARFÖR FICK JUST JAG POLITIK?! Jag har absolut inga åsikter om politik, har såklart en vilja, men jag menar att jag inte är intresserad av politik. Varför? Jo för att det är tråkigt. Så mycket kommer jag på att säga om politik. Men man kan inte skriva ett helt tal med bara orden "politik är tråkigt". Jag satt där på retoriklektionerna och kunde inte skriva på mitt politiktal. Det var många lektioner som gick alltså och jag bara satt där och tyckte synd om mig själv. Andra hade fått enkla ämnen som SOMMAR och HÖST. Det kan jag ju ha åsikter om. Men jag skulle få kämpa med POLITIK. Stackars mig! Bittert...

Nu har jag dock skirivit ett tal... som jag inte är nöjd med. Jag vet ju vad jag vill ha sagt, men att få över det på papper är omöjligt. Ett enda stort bladder fram och tillbaka. Ingen kommer att förstå vad jag menar. Jag är seriös nu. Och vem fan kan göra ett roligt/bra tal om politik?! Vavava? Dessutom är talet inte alls retoriskt, det är bara en text om politik.

Nu ska jag gå upp på mitt rum och läsa igenom mitt tal högt för mig själv. Kommer stryka en massa saker... eller vilja stryka kanske jag ska säga. För om jag stryker så måste jag sätta dit något nytt (mitt tal är nämligen lite mindre än 2 min). Och det finns helt enkelt inget nytt att skriva, så jag får inte stryka något...


Den här mochalatten är hur god som helst. Om jag bara kom ihåg måtten på det man ska ha i så skulle jag göra en nu. Den skulle helt klart göra mig mindre bitter.

*Råkade trycka på någon knapp på datan så att det blev ett mellanrum mellan alla bokstäver jag skriver. Och nu märkte jag att jag inte kan markera text, så jag måste ta bort varje bokstav för sig :(*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0