Det är kul att gå juridikprofil



Denna cooling, Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet, ska vi få lyssna på vecka 5. Då har Sj1 temavecka kriminalitet, det hade vi också förra året och det var jättekul. Vill ha det igen, kriminalitet är kul (missförstå mig inte). Detta år har vi temavecka vecka 7 med ämnet identitet istället.
Jerzy ska tydligen vara väldigt duktig och har varit med i tv :O Han är en sådan man hyr in när man inte får tag på Leif G.W. Persson.
   Hoppas att han lever upp till mina förväntningar och inte är lika tråkig som gubben från BRÅ som föreläste för oss förra året. Btw, BRÅ snubben hade jag sett i en tidning innan (pappas polistidning såklart) och han såg ut som min morfar. Det var lite kul att sitta och tänka på sin morfar i skolan.
   Denna föreläsningen är obligatoriskt för oss juridiker. Det sa Anniki till oss igår, vi måste gå! Fast det ska bli kul. Hon frågade också mig om det var okej att hon ringde min pappa och frågade honom om han ville komma till klassen och prata om förundersökningar. Inget problem för mig.

Det är så roligt med brått och straff, och allt annat som har med juridik att göra. Allt knep och knåp. Vad är rätt och vad är fel? Vilka rättigheter har jag? o.s.v.
Straff och processrätt kommer bli roligt tror jag. Det har ju börjat bra :) Vi ska kolla på massa dokumentärer och disskutera utifrån dem. Just nu är vi inne på vår andra dokumentär och den handlar om hur allting kan gå fel när poliser inte gör sitt arbete. Väldigt intressant, ser fram emot tisdagens lektion.

Kommentarer
Postat av: Malin

Tjoho, jag är inte den enda som tycker om juridiklektionerna! =D

2008-01-17 @ 19:52:32
URL: http://killingseagull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0