Lite upp och ner...

...i dialekten idag.

Norrmän är väldigt smarta. Syftar på hur de pratar. När de ska säga ja säger de ju inte "ja" utan ett ljud bara (drar in luft). Kan inte riktigt beskriva :P Det ljudet har jag börjat använda mig av mer och mer då det är så praktiskt. Man får ut sitt ja utan att anstränga sig med att säga "ja" och så kan man samtidigt dra ett djupt andetag. Smart! Dessutom har jag haft väldigt ont i halsen idag så det funkar ju väldigt bra för det också.

När mamma kom och hämtade mig från skolan började jag prata skånska. Konstigt nog gör jag det ganska ofta även om jag inte tycker det är fint alls. (Har suttit och stört mig på Gynnings språk i en timme nu). Men hemma och i bilen pratar jag antingen skånska eller går runt och sjunger.

Har också pratat lite vanlig svenska som tur är. Mest tjatat om hur mycket jag ogillar spanskan.

Snart börjar jag väl prata engelska med afrikansk dialekt också appropå boken vi läser. Kan tillägga att jag gillar att läsa högt. Gillar inte när det är tyst när man läser, får gärna sitta nån och prata någonstans, men helst så långt borta att man inte hör vad de pratar om. Så, när ingen här hemma pratar blir jag ju tvungen att läsa högt. Ibland måste jag också försöka prata afrikansk dialekt när jag läser boken eftersom det var så de läste på cd-skivan vi lyssnade på. Måste dock öva lite på det där.

Fettisdagen idag ju, det vet väl alla men jag måste ju ändå nämna det. Fick en semla i bilen och sen en efter middagen :) Lyckades tappa den över engelskaboken, som tur var undvek den mina kläder :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0