Är jag bra på huvudräkning eller vad?

Godmorgon! :) Sitter på jobbet och dricker te. Halsen krånglar lite, snart tycker jag att den ska bli bättre... Annars får jag väl besvära mig med ett besök på vårdcentralen, har ju ändå frikort nu :D Fick frikortet i måndags på sös när jag träffade diabetessköterskan Ingela. Det gick bra men en grej var väldigt kul, haha. Hon satt och skulle räkna insulindoser (jag tar ca 28 i långverkande insulin och till måltiderna om vi säger att jag bara äter frukost lunch och middag så tar jag ungefär 12, 10 och 14 enheter). Vad jag har förstått så ska summan av måltidsdoserna och det långverkande vara ganska nära varandra. Ingela skulle iallafall räkna ihop 12 + 10 + 14. Jag känner ibland att jag inte är ett huvudräknarsnille, men det där tycker väl alla är lätt tänkte jag. Vad tror ni då att sköterskan gör? Jo vet ni vad, hon tar fram en miniräknare och säger: jag är lite lat idag.

Seriöst, att inte kunna räkna ut det där... nej jag förstår inte! Det är väl jobbigare att knappa in massa siffror på en miniräknare än att använda hjärnan pyttelite. Visserligen har jag läst till matte C och tänker kanske liiiiiite annorlunda än en sköterska men att få de där talen att bli 36 är väl nästan det lättaste som finns? :S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0