Mysko patienter här idag

Måste bara dela med mig om vad som händer här på jobbet. Kommer två st patienter på samma gång och båda är mysko, på olika sätt.

En kille kommer och säger att han varit hos doktorn och ska röntga sin handled. Jag söker på hans personnummer och hittar ingen remiss i systemet vilket är ganska vanligt (remittenten kan ha glömt skicka den till oss, skickat den fel, glömt att skriva en remiss etc.). Jag ringer då till vårdcentralen och ber dem att faxa remissen till oss så att jag kan skriva in den i datorn. Hon jag pratar med säger bara att de har en remiss som hon faxar på en gång.

När den kommer skiver Helena in den i datorn och sen röntgas han. Efter att ha tittat på remissen och en tidigare röntgen (där svaret var att han hade en handledsfraktur) så ser Anja att det är samma remiss vid båda tillfällena och Helena frågar då patienten vem som sagt att han ska röntga sig igen. Killen säger då att han tycker att han borde kontrollerna frakturen, han har alltså inte pratat med någon läkare. Han säger att han haft en skena på handleden som han själv har tagit bort. Tycker han att det är kul att leka sin egen doktor eller?! Så får man inte göra!

När den här låtsasdoktorn sitter i väntrummet kommer en annan kille hit. Jag ser honom komma ut ur ett rum där en doktorn brukar sitta och jobba. Ingen aning om vad han gjorde där inne. Han verkade iallafall hög på något och börjar klaga på att han fått vänta så länge med att bli röntgad. Jag kan förstå honom faktiskt för hans finger såg jättekonstigt ut och när han uppsökt en vårdcentral ville de inte röntga honom. Han hade nämligen blivit misshandlad igår och då hade någon tagit plånboken och mobilen så han kunde inte legitimera sig. Alltså jag blir upprörd på riktigt. Visst var han konstig men hur kan man inte låta någon träffa en doktor bara för att han inte har något id-kort. Hans finger såg helt fucked up ut och det rann fortfarande lite blod ur näsan på honom.

Ibland blir jag så rädd för folk. Vissa människor kan vara så otrevliga. Nu tänker jag inte bara på de som inte ville röntga honom för att han inte hade legitimation utan t.ex. patienter som är så himla otrevliga att man knappt tror att det är sant. Folk som är så hemska att de inte vill hjälpa till. Jag tycker på riktigt att det är konstigt när folk blir förvånade när jag säger att de kan få låna telefonen här på jobbet. Varför skulle de inte få? Nej jag blir helt galen ibland, hur svårt kan det vara att bara vara snäll?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0