Och vart gick det fel någonstans?!

Alltså nu är jag jääävligt upprörd! Jag brukar kunna hålla mig lugn om någon är lite otrevlig men ibland är det någon som går över den där gränsen. Det här hände för en stund sen:

En kvinna född -66 kommer in med en remiss och jag tar hennes leg och börjar skriva in remissen hon hade i handen. När jag kommer till att jag ska välja undersökning ser jag att hon ska göra ett akut ultraljud (vi tar inte emot akuta ultraljud eftersom att vi inte alltid har en doktor här som kan utföra den undersöknigen). Jag säger därför till henne att vi inte har någon doktor här vilket betyder att vi inte kan göra ultraljud nu och att hon kan gå tillbaka till akuten och prata med dem där om hur hon ska göra. Då blir hon jättesur och typ skriker/säger med sur hög röst:
- Nä då struntar jag i det! GE MIG MIN LEGITIMATION!

När hon ändå är här säger hon att hon ju kan låna toaletten och går mot det hållet som toalettskyllten pekar åt. När hon kommit några meter vänder hon om och frågar (med sur röst såklart): vart ligger toaletten?!
När hon är klar där stänger hon igen dörren jättehårt och går mot utgången. När hon går förbi mig tittar hon på mig sådär jättesurt och säger:
- Ni kan ju höra av er när ni har någon jävla läkare som kan göra ultraljud!
Varpå jag svarar:
- Ja, men det är ju inte vårt fel, det är ju din läkare som gjort fel.

Sen sitter jag här och är sugen på att springa efter och prata vett i kvinnan. När jag väl är upprörd kan jag tala för min sak, och jag är inte rädd för att låta otrevlig för jag vet att jag är den som har rätt. Annars skulle jag inte stå där och vara upprörd!

Helt plötsligt kommer den bitchkvinnan tillbaka och säger:
- Jag var på akuten och där sa dem att ni skulle boka en tid nu och skicka en kallelse, men du sa ju till mig när jag sa att ni kunde höra av er att ni inte skulle göra det.
- Nej, jag sa bara att det inte är vi som gjort fel.

Ett tag där lät det som att hon var lite lugnare och kanske till och med skämdes lite över hur hon aggerat några minuter tidigare. Men nej. Sen kom Anja och Ingrid och pratade med henne och jag fick gå iväg och fika. Hade säkert börjat skrika på henne om hon fortsatt vara sådär otrevlig. Att man har en dålig dag kan jag förstå, men det ska inte gå ut över vem som helst! Vem som helst kan ju i alla fall spela lite trevlig. Inse att oberoende människor inte ska behöva ta stryk bara för att han/hon vaknat på fel sida.
Det här damen har ingen aning om hur systemet fungerar och att då skälla ut mig bara för att hon är upprörd accepterar jag inte!

När jag kom tillbaka från fikat fick jag höra att hon kommit tillbaka och att det då var en annan patient här som bara skulle röntga skelett. Den här patienten fick då gå in eftersom att doktorn inte behöver vara närvarande vid skelettröntgen. Då hade den här damen sagt:
- Men varför får han komma in och inte jag?!
 Ingrid sa som det var, att skelettröntgen och ultraljud kräver olika resurser. Då hade hon bara vänt på klacken och gått iväg.

Att hon inte ens kunde klämma ur sig en liten ursäkt förvånar mig. Jag hoppas att hon inser senare att man inte kan gå runt och vara sådär otrevlig. Annars måste det ju vara något fel på henne. Punkt slut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0