Volontär i Sydafrika

Strax ska jag åka in till Sickla. Dax att köpa backpack-väska till Sydafrika. Nu blir det bara att kolla runt för jag vet inte alls vad man ska tänka på. Antingen en 70 eller 60 liters tror jag.

När jag ändå snackar Sydafrika så kan jag ju berätta lite mer. Jag och min vän Malin ska alltså åka ner och volontärarbeta i Sydafrika - Kapstaden - Athlone. Vi ska bo hos en värdfamilj som bor ganska nära barnhemmet där vi ska jobba. Mer om familjen vet jag inte, förutom att det är en Sydafrikans medelklassfamilj. Malin och jag ska iallafall bo tillsammans.

Den 30 september lyfter planet och vi landar på Kapstadens flygplats kl 08:00 den 1 oktober. De första dagarna kommer vi spendera med andra volontärer, få introduktion i staden osv. Sen bär det av till familjen och där bor vi hela projekttiden som avslutas den 27 november. Vad vi har hört så är vi lediga från barnhemmet onsdagar och helger.

Jag brukar ofta få frågan "men vad ska du göra på barnhemmet då?" när jag berättar om resan. Det är inte alltid så lätt att förklara, fastän att jag vet precis vad jag ska göra. Här kommer därför en arbetsbeskrivning direkt tagen från volontärresors hemsida:
"Arbetsuppgifterna består av att se till så barnen har det bra. Du leker med dem, läser sagor för dem, matar småbarnen, hjälper till att laga mat och samordnar aktiviter såsom olika sportevenemang och musikstunder. På förmiddgarna kan du även hjälpa till på ett litet fritids som ligger i närheten. Arbetsuppgifterna liknar dem som du utför på barnhemmet."

Resten av tiden, tills vi åker hem den 17 december ska vi backpacka längs kusten. Vi har tänkt det iallafall men man kan ju aldrig veta säkert hur det blir. Till Port Elizabeth ska vi iallafall ta oss för det är därifrån vårt plan lyfter hem till Sverige.

När Sverige har höst och vinter, snöslask och kyla, då är jag och Malin i Sydafrika och njuter av deras sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0