Nu vet jag vad pneumoni är

Att skriva in remisser och förså om den ska akutmärkas eller inte är inte det lättaste.
Det den remiterande läkaren skrivit i diagnos/fråga är inte heller lätt. De använder ju sina latinska termer eller vad det nu är.
När det sen sitter en akutmärkt patient och väntar på att antingen bli skickad till akuten eller hem vet jag inte alltid vad läkaren har skrivit i svaret som jag ska tyda. Om frågeställningen är skelettskada så är det ju inget svårt, för antingen står det att det är någon sorts fraktur eller så står det att det är "ingen skelettskada". Annat är det om det är en hjärt/lungröntgen som det har kommit svar på.

Kom precis in en kvinna där remissen hade frågeställningen "pneumoni?". Vadihellskotta är det tänkte jag, men märkte remissen som dropin. Måste även nämna att läkaren glömt att skriva i vilken undersökning som skulle utföras, jag lyckades med att få in rätt undersökning i remissen. Sen kom dock problemet med att det nu fanns en "hjärt/lung-undersökning" och en "kod ej angiven-undersökning". Hmm två remisser för samma undersökning, det går ju inte. På något vänster lyckades jag avbeställa "kod ej angiven-undersöknigen".

När jag gjort det kollar jag upp vad pneumoni betyder - och gott folk - pneumoni betyder tydligen lunginflammation. Känns bra att veta det ;)

I alla fall, jag tittar då på kvinnan och tänker: nej alltså hon ser inte ut att må så bra. Om hon nu skulle ha lunginflammation är det väl bra att göra något åt det ganska snabbt? Så jag akutmärkte remissen.

Ja jag sitter här och tror att jag är viktig :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0