En älg!

Idag såg jag en älg påväg till skolan. Jag stod upp i mitten av bussen och tittade ut genom fönstret. Vid kolarängens busshållplats (mot älta gård) står en älg och äter på ett träd. Jag tänker typ såhär:
Åhh en älg....EN ÄLG?! Här?! Vilket fin. Vad ung den såg ut. Varför står den här och inte i skogen?
Är det inte konstigt att den valde att stå & glufsa på ett träd där det är väldigt trafikerat, brevid en busshållplats, väldigt nära en grusplan, som ligger 100 m från den "riktiga skogen"?

Sedna vill jag bara uppmärksamma Internationella diabetesdagen som är nu på onsdag, den 14/11 alltså. Då är Globen ljusblå, för det är tydligen diabetesfärgen :P "En dag då man fokuserar på att samla in pengar för att lösa gåtan diabetes." Dam dam dam daaaam!

När jag kom hem för en dryg timme sedan så läste jag City. Eller läsa är väl lite att ta i. Jag slog upp sidan om luciakandidaterna och läste den artikeln. Den var rätt ointressant, men jag hittade en sak som jag tyckte var lite konstig. Hör här:

Lucia är skyddshelgon för bland annat synskadade, sjuka barn och vaktmästare (?)
och...
"Enligt den gamla kalendern inföll årets mörkaste natt den 13 december."

Så, varför i hellskotta ska vaktmästare ha ett skyddshelgon, och varför i hela friden tog de med exemplet vaktmästare här?
Hur såg man just att den 13:onde var mörkare än den 14:onde?
Jag tycker att det är så mörkt ute på natten som det kan vara nu i november. Aja, jag släpper väl det där.

Men jag är fortfarande lite osäker på om jag har läst helt rätt om vaktmästare. Kanske står det något helt annat, bara att jag inte kan se det. Fast varje gång jag kollar så står det samma sak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0